
Een goed beeldmerk zegt meer dan 1000 woorden
In een overvolle markt is het zaak om op te vallen. Om tussen al die andere merken en aanbieders eruit te springen. Je moet letterlijk indruk maken, en daarvoor heb je allereerst een herkenbare en aansprekende merkidentiteit nodig. Gevraagd naar hun vertrouwen in mogelijke partners, geven twee op de drie B2B-ondernemingen aan dat ze zich laten leiden door wat ze zien. Hoe zwakker de merkidentiteit, hoe lager het vertrouwen. De vraag is wat jouw beeldmerk losmaakt, en hoe je die boodschap kunt verbeteren.
Op een lelijk logo loop je leeg
Een mooi logo mag wat kosten, maar voor een slechte merkidentiteit betaal je meer. Als je professionele uitstraling niet past bij je expertise, merk je dat meteen. In ondermaatse prestaties van online campagnes, in tegenvallende recruitmentresultaten, of in prospects die niet maar doorkomen of blijven hangen in aarzeling. In het digitale B2B-landschap waarin je opereert, zet een zwakke merkidentiteit je onderneming op achterstand. En andersom, als je karakter toont, valt er een wereld te winnen.
De 5 pijlers van een sterk logo
Bij Smaac bouwen we sterke merken. We creëren uitgesproken visuele identiteiten voor de meest uiteenlopende bedrijven en organisaties, en in de twintig jaar dat we nu bezig zijn, hebben we een schat aan ervaring en inzichten opgebouwd. Een one size fits all-recept voor een goed beeldmerk bestaat niet, zo hebben we inmiddels geleerd, maar wat we uit eigen ervaring ook weten, is dat elk succesvol logo tenminste aan de volgende vier criteria voldoet:
- Simpel
Kiss. Keep it simple, stupid. In de jaren ’60 was dit het uitgangspunt voor het design van de Amerikaanse marine, en het principe gaat nog elke dag op. In een complexe wereld waarin mensen bedolven worden onder informatie is eenvoud de grootste gracht. Denk aan het logo van Apple of de swoosh van Nike: je herkent ze meteen en ze wekken (daardoor) ook je vertrouwen. Minimalistische logo’s communiceren maximaal, en dat vertaalt zich in meer interactie en een hogere conversie.
- Schaalbaar
Een visuele identiteit is meer dan een mooi opgemaakte e-mailhandtekening. Een logo moet overal en in elke omgeving goed uit de verf komen, of het nu een LinkedIn-post is, een beursstand of een gevelreclame. Voor B2B-marketing is een schaalbaar design van essentieel belang, al was het alleen maar omdat je daarmee across all touchpoints een consistente merkbeleving garandeert.
- Tijdloos
Hoe mooi ook, een beeldmerk moet geen bevlieging zijn. Een goed logo doorstaat de tand des tijds en is morgen nog even aansprekend als vandaag. Bekende merken zoals Shell en Sony zijn het bewijs dat een tijdloos en goed doordacht ontwerp een strategische investering is. Als langdurige merkherkenning de inzet is, is het beter om een keer de moeite om een passende merkstrategie te ontwikkelen, dan om de zoveel tijd het wiel opnieuw uit te vinden.
- Eigen
Een goed beeldmerk weerspiegelt het DNA van het bedrijf. Als financiële instelling wil je zekerheid en vertrouwen uitstralen, als techbedrijf zet je innovatie voorop - dat idee. Bepalend voor de kwaliteit van elke visuele identiteit is de strategische positionering die eraan ten grondslag ligt. Pas als je weet wie je bent en waar je voor staat, kun je je met overtuiging aan de buitenwereld presenteren.
Game-changer
In een wereld waar marketing wordt gedomineerd door digitale interacties, is responsive logo design de game-changer waarmee je gezien wordt. Dit slimme ontwerp past zich eenvoudig aan verschillende schermformaten en platforms aan, zonder de kern van je merkidentiteit te verliezen. Of je nu op een smartphone, tablet of desktop kijkt, responsive logo design garandeert overal en altijd een consistente en professionele uitstraling. Met een responsive logo investeer je niet alleen in herkenbaarheid en vertrouwen, maar weet je ook zeker dat je merk klaar is voor de digitale toekomst.
Twintig jaar ervaring
Bij Smaac gaan we niet over een nacht ijs, maart baseren we onze logo-ontwerpen op een gedegen strategisch proces. We analyseren de huidige en gewenste merkidentiteit, bepalen de strategische positionering, en ontwikkelen designs die overal en op elk moment toepasbaar zijn. Ons doel is om een merk niet alleen visueel te versterken, maar ook bij te dragen aan het succes van jouw onderneming. Met meer dan twintig jaar ervaring in corporate branding, kunnen we veilig stellen dat onze design expertise meetbaar impact maakt.
Bel, mail of kom langs
Wil je je visuele identiteit naar een hoger niveau te tillen en je merk voor je laten werken? Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe Smaac met een doordachte visuele identiteit je bedrijfsdoelen kan versterken. Bel of mail ons, of kom eens langs in Den Bosch, we staan klaar om je te helpen!