
4 signalen dat je merk je belemmert
Branding is het kompas van je organisatie. Als het niet werkt, voelt de marketingafdeling dat meteen. Het doel van marketing is een consistente boodschap uitdragen, maar zonder goed uitgangspunt is dat een onbegonnen zaak. Verouderde visuele elementen, tegenstrijdige opvattingen binnen het bedrijf, een huisstijl die online niet goed werkt; het zorgt allemaal voor ruis en verwarring, en daarmee mis je kansen. Sterker; als je merk niet of onvoldoende aansluit bij je organisatie of doelgroep, kan dat je resultaten negatief beïnvloeden. Herken jij je in een van deze vier signalen, dan weet je dat je branding je niet langer ondersteunt, maar juist belemmert om je doelen te bereiken.
1. Je branding voelt verouderd
Dit is misschien wel het lastigste signaal om te herkennen. Wat voor de één verouderd en onnodig nostalgisch aanvoelt, biedt voor de ander juist houvast en herkenning van waar het bedrijf vandaan komt. Het is een complexe balans, zeker binnen een organisatie met medewerkers die al even teruggaan. Sommige collega’s zijn er vanaf het begin bij, anderen hebben net hun onboarding erop zitten, en allemaal hebben ze een mening.

Vooropgesteld, wat goed is, mag blijven. Je mag dus best zuinig zijn op je oorsprong, want dat is het fundament van je branding. Maar als de uitstraling echt niet meer van deze tijd is, kan dat ten koste gaan van je interne trots en externe aantrekkingskracht. Voelt je merk als een anker dat je vasthoudt in het verleden, dan is het tijd om vooruit te kijken.
2. Je doet branding op de bonnefooi
Een sterk merk is meer dan alleen maar een logo. Branding moet je consistent toepassen, maar zonder duidelijke richtlijnen of bruikbare templates ontstaat er al snel wildgroei. Medewerkers improviseren met wat ze hebben, waardoor verschillende stijlen, kleuren en formats door elkaar gebruikt worden en er een allegaartje ontstaat dat afbreuk doet aan de herkenbaarheid van je merk.
Gebrek aan uniformiteit zorgt niet alleen voor frustratie bij medewerkers, maar ook voor verwarring bij je doelgroep. Een inconsistente uitstraling komt amateuristisch over en ondermijnt de geloofwaardigheid van de organisatie. Heldere richtlijnen en praktische hulpmiddelen, lees: panklare brand essentials, zijn cruciaal om een krachtig merk neer te zetten en een eenduidig verhaal over te brengen.
3. Je branding heeft digitaal de boot gemist
Veel bedrijven zijn gestart in een tijd waarin branding vooral draaide om fysieke uitingen, zoals drukwerk, advertenties en gevelreclames. Maar de wereld is veranderd. Een sterk merk moet zich nu vooral online kunnen meten. Digitaal is leidend, en als je branding daar niet op is ingericht, dan merk je dat meteen.
Denk aan een logo dat niet leesbaar is op een social media-profiel, of aan kleuren die hun kracht verliezen zo gauw ze op een scherm worden getoond, maar ook aan een website die niet aansluit bij de visuele identiteit van je organisatie. Als je branding geplaagd wordt door beperkingen, valt je merk niet op in de digitale informatiestroom - of juist wel, maar dan in negatieve zin. Een sterk merk nodigt uit om verder te klikken. Hoe beter je online zichtbaarheid, hoe groter je impact.

4. Je branding is niet schaalbaar
Een logo moet overal werken, anders heb je er weinig aan. Of je nou een billboard maakt of een social media-account inricht, het is cruciaal dat je merk op elk formaat herkenbaar is en consistent overkomt. Klagen je marketeers dat ze steeds moeten puzzelen om het passend te krijgen, dan is dat een duidelijk teken dat je branding niet flexibel genoeg is.
Een slecht schaalbaar logo kan vervormen, details verliezen of onleesbaar worden in kleine formaten. Dit doet afbreuk aan de professionaliteit en herkenbaarheid van je merk, maar ook aan de kracht van je branding. Een responsive logo past zich automatisch aan elk formaat aan en kan voor alle mogelijke toepassingen worden gebruikt. Responsive design is niet alleen handig voor de marketingafdeling, want minder tijdrovend en frustrerend, het zorgt er ook voor dat je merk overal en altijd goed voor de dag komt.

Smaac helpt je uit de branding (sorry 😉)
Herken je een van deze signalen, of misschien wel allemaal, dan betekent dat nog niet dat je hele branding op de schop moet. Een volledige rebranding kan altijd, maar soms heb je aan een simpele brand stretch al genoeg. Een kleine aanpassing om je logo te verfijnen, een aangescherpte visuele stijl of meer flexibiliteit in de toepassing van je merk – de oplossing kan in de details zitten. En wat sowieso helpt, is een brandhub. Door alle branding assets, zoals logo’s, kleuren en templates, op een digitaal platform bij elkaar te brengen, weet je zeker dat iedereen overal en altijd de juiste materialen gebruikt. Daarmee bespaar je niet alleen tijd, het voorkomt ook frustratie en waarborgt tegelijkertijd de consistentie van je merk.
Met de bovenstaande checklist kun je de kwaliteit van je branding eenvoudig testen en verbeteren. Kom je er niet uit, of ontdek je dat je merk wel wat versterking kan gebruiken, aarzel dan niet, maar neem contact met ons op. We helpen je graag om de volgende stap te zetten.