Een revolutionair jaar - anders valt 2024 niet te omschrijven voor de designwereld. Gedreven door de razendsnelle ontwikkeling van nieuwe technologieën, ontstond een veelbelovend landschap vol innovatieve toepassingen en oplossingen. Maar zoals dat gaat met trends, de meeste worden na een tijdje weer vergeten. In deze blog lichten we de blijvertjes uit. Vijf impactvolle designtrends die de creatieve wereld in 2025 en ver daarna vorm zullen geven.
Focus op de essentie
Utilitair design draait om de kracht van eenvoud, en je ziet het overal om je heen. Het zijn ontwerpen die niet afleiden, maar precies doen wat ze moeten doen. Functioneel en effectief. Door alle ruis en franje weg te laten, hou je een ontwerp over dat puur gericht is op wat echt van waarde is. En in een wereld vol prikkels, waarin je continu gebombardeerd wordt met informatie, voelt deze trend als een verademing. Utilitair design straalt niet alleen rust uit, minimalistische vormgeving helpt merken ook directer en beter over te komen.
Nog een groot voordeel van deze uitgeklede designtrend, is de praktische toepasbaarheid ervan. Waar andere trends vaak vastlopen in toegankelijkheid en gebruiksgemak, is dit een ontwerpstijl die tot de verbeelding spreekt en waar iedereen mee uit de voeten kan. Utilitair design werkt en heeft zich allang bewezen, dus ga er maar vanuit dat je er nog veel meer van gaat zien. Minder is meer, ook in 2025.
Branding in beweging
We hebben er onlangs nog een hele blog aan gewijd: beweging in een design is niet langer een leuk extraatje, maar een must-have in moderne visuele communicatie. Op een poster of in een advertentie kom je met een statisch logo nog prima weg, maar door de toename van digitale merkuitingen wordt animatie steeds belangrijker.
Motion design brengt branding in beweging. En bewegend beeld blijft hangen. Een logo-animatie maakt letterlijk indruk. Het zorgt voor een sterkere emotionele klik met je doelgroep en vertelt een verhaal dat je in woorden of een enkel beeld nooit kunt vangen. De rol van beweging in branding, als rode draad die merken digitaal tot leven wekt, belooft daarom in 2025 alleen nog maar groter te worden.
Bron: Dribbble.com
Kunstmatige creatie
De impact die AI in 2024 op de designwereld heeft gehad is niet te overschatten. We noemen het hier als trend, maar AI heeft zich allang bewezen als een onmisbare tool voor ontwerpers. Hoe AI zich in de toekomst verder zal ontwikkelen, weet niemand, maar dat deze kunstmatige intelligentie onbeperkte mogelijkheden biedt voor creatieve professionals staat vast.
Van het visualiseren van concepten en het genereren van campagnebeelden tot het ontwerpen van sitemaps – als je de juiste vragen weet te stellen, vind je AI die ideale creatieve partner. Het geheim zit ‘m in de vaardigheid van de gebruiker. Hoe beter de prompts, hoe beter de uitkomst. De samenwerking tussen ontwerpers en AI, de creatieve synergie tussen mens en machine, zullen we ook in 2025 alleen maar verder zien groeien.
Vakmanschap voorop
Als tegenreactie op AI-gegenereerde content, groeit ook de waardering voor handgemaakt design. Waar computercreaties soms afstandelijk en onpersoonlijk kan overkomen, wordt ambachtelijk gemaakt werkt juist geassocieerd met warmte en menselijkheid. Handwerk is persoonlijk, organisch en imperfect - precies die kenmerken die vaak verloren gaan in onze digitale, geautomatiseerde wereld.
Vakmanschap leent zich bij uitstek voor character branding. Handgeschreven typografie, ambachtelijke tekenillustraties, of ontwerpen met een zichtbare menselijke touch helpen om de authenticiteit van een merk te benadrukken. De ontwikkeling van AI en digitale communicatie mag dan niet te stoppen zijn, maar wat goed is blijft behouden. Te midden van alle geavanceerde technologie, bewijzen pen en papier nog elke dag hun waarde.
Design van vroeger
Retro design is helemaal terug van weggeweest. Grafische elementen die zo uit de jaren ‘90 lijken te komen, worden omarmd door steeds meer merken. En dat is geen toeval: voor millennials – een belangrijke doelgroep – brengt de oude ontwerpstijl een vleugje nostalgie met zich mee. Het roept herinneringen op aan een eenvoudigere, zorgeloze tijd. Dit maakt retro design niet alleen visueel aantrekkelijk, maar ook emotioneel krachtig.
Iconische typografie, pixel art, stereofotografie, of chromatische kleureffecten, het zijn allemaal voorbeelden van retro design. De esthetiek van toen wordt vertaald naar moderne ontwerpen die meteen een klik maken met het publiek. In 2025 zal deze trend alleen maar verder groeien. En terecht, want weinig werkt zo goed als nostalgie om je merk in het hart van de doelgroep te krijgen.